Op naar Nieuw-Zeeland! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Julia - WaarBenJij.nu Op naar Nieuw-Zeeland! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Julia - WaarBenJij.nu

Op naar Nieuw-Zeeland!

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

15 November 2016 | Australië, Melbourne

G'day!

Tijd voor mijn verslag van de laatste weken in Australië.

De vorige keer vertelde ik dat ik was gearriveerd in Adelaide. Hier verbleef ik enkele dagen en besteedde ik mijn tijd voornamelijk aan het bezoeken van museums, het bezichtigen van de stad en botanische tuinen (+ aan het schuilen voor de regen ;-)). Adelaide is een mooie maar niet heel levendige stad, dus na enkele dagen had ik ook wel weer genoeg gezien. Vooraf had ik een tweedaagse tour geboekt naar Melbourn via the Grampians (een nationaal park) en the Great Ocean Road. Achteraf misschien niet de beste keuze..

De eerste dag vertrokken we vanuit Adelaide naar the Grampions, waar we onder andere hele mooie watervallen hebben bezocht en een mooie wandeling met een geweldig uitzicht op de omgeving hebben gemaakt. Rond de zonsondergang kwamen de kangoeroes te voorschijn en hebben we onder andere een baby-kangoeroe en boksende kangoeroes gespot! Hoewel ik in de tussentijd al regelmatig kangoeroes heb gezien, blijft het leuk om naar ze te kijken!
Na een gezellige avond bij het kampvuur vertrokken we de volgende dag voor deel 2 van de tour. Op naar the Great Ocean Road! Helaas bleek juist deze dag een van de meest regenachtige dagen van het jaar te zijn, dit in combinatie met beslagen ramen maakte dat zelfs de chauffeur amper zicht had op de weg en we dus weinig van The Great Ocean Road hebben gezien. Natuurlijk hebben we wel de stops gemaakt bij onder andere de twaalf apostelen. Gewapend met een paraplu, poncho en warme chocolademelk bezochten we de idyllische plekken die normaal gesproken met een heerlijk zonnetje in de reisgidsen staan afgebeeld. Om de ervaring helemaal uniek te maken was er zelfs een waterval te zien, gecreëerd met dank aan de vele regen van de afgelopen tijd. Na de lunch zouden we de weg over the Great Ocean Road vervolgen en onder andere een vuurtoren bezoeken en koala's gaan spotten in het regenwoud. Maar de gids kreeg te horen dat dat gedeelte van de weg was afgesloten wegens de regenval. De tour kwam hierdoor dus ook wat eerder ten einde. Nou ja, het was in ieder geval een unieke ervaring :-P

Ik heb nog even getwijfeld of ik de route niet nog een keer bij goed weer over wilde doen, maar uiteindelijk heb ik besloten om dit niet te doen. Nu heb ik in ieder geval een goed excuus om nog eens ooit terug te keren ;-)

In de avond kwam in aan in Melbourne, waar ik opgepikt werd door Magda: een oorspronkelijk Poolse vrouw die ik tijdens de outbacktour had ontmoet en al 14 jaar in Melbourne woont en werkt. Magda verblijft in de weekenden regelmatig in een vakantiewoning buiten de stad en had me uitgenodigd om enkele dagen daar te verblijven. Leuk! We arriveerden laat in de avond in Mornington Peninsula, een uurtje rijden vanuit Melbourne. Na een ontbijtje buiten de deur (De Aussies ontbijten vaak in een cafeetje, waardoor het al vroeg in de ochtend gezellig druk kan zijn) besloten we de volgende dag de omgeving te gaan bezichtigen, die uit het ene na de andere nationaal park bleek te bestaan. Het was opnieuw een regenachtige dag, maar gelukkig waren we steeds net op tijd terug in de auto. Na het avondeten besloten we om lekker te relaxen en na een ouderwetse filmavond sliep ik sinds tijden heerlijk in mijn eigen kamer. Toch ook wel weer eens fijn na al die hostels. De dag daarna keerden we terug naar een van de nationale parken voor een wandeling naar Point Nepean, waar vroeger een quarantainestation en het leger gevestigd was om de stad en het land te beschermen. Een bijzondere en vooral hele rustige plek. Na deze wandeling besloten we weer richting Melbourne te rijden. We passseerden de rijke en minder rijke wijken en Magda wist me veel over de omgeving en het leven in Australië te vertellen. We maakten een stop bij Brighton beach, ook wel bekend om de vele, mooi geschilderde strandhuisjes. De laatste stop was in St. Kilda, een wijk van Melbourne waar vele leuke eettentjes gevestigd zijn. Na een lunch en een mooie wandeling was het tijd om verder naar Melbourne te rijden en helaas ook om afscheid te nemen!

De rest van de week besteedde ik in Melbourne. Melbourne heeft niet echt speciale bezienswaardigheden, maar het is een hele levendige stad met een goede sfeer. Naast het bezichtigen van de stad, werd het ook tijd om me wat meer te gaan verdiepen in het laatste deel van mijn reis: Nieuw-Zeeland! Nadat ik me wat had ingelezen, een vliegticket had geboekt en wat warmere kleding had gekocht (het is nog best lastig om midden in de lente een warme jas te vinden), was het op zaterdag 29 oktober tijd om Australië te verlaten en om naar Nieuw-Zeeland te vliegen! Tijd voor een nieuw avontuur maar tegelijkertijd ook de laatste maand van mijn reis, wat gaat de tijd toch snel voorbij!

Na een prima vlucht kwam ik aan in Nieuw Zeeland, Auckland om precies te zijn. De dagen die daarop volgden besteedde ik aan relaxen, het bezichtigen van de stad en onder andere het bezoeken van het war memorial museum. Het was mijn planning om twee tot drie dagen in Auckland te blijven en om daarna mijn reis te vervolgen met Stray, een organisatie waar ik een hop-on/hop-off ticket voor de bus had geboekt. Deze bus volgt een bepaalde route en biedt tussendoor diverse activiteiten aan waar je aan deel kunt nemen. Als je langer op een bepaalde locatie wilt blijven kun je van de bus stappen en je eigen plan volgen. Echter bleek het de laatste week ineens enorm druk te zijn met reizigers, waardoor er geen plek meer beschikbaar was en ik wat langer in Auckland moest blijven. Op zich geen probleem, maar dat betekende wel dat ik de rest van de dagen hard nodig zou hebben om op tijd op mijn eindbestemming aan te komen en weinig tijd zou hebben om extra dagen van de bus te kunnen stappen. Komende weken zijn dus behoorlijk volgepland en afgelopen weken heb ik al enorm veel gezien en gedaan (vandaar dat ik dit verslag nu pas plaats), maar daar vertel ik een volgende keer weer wat meer over!

Liefs!


  • 15 November 2016 - 07:04

    Stella:

    Leuk verhaal weer Julia!
    Wat heb je al veel prachtige dingen gezien! Ondanks de regen zo af en toe ;)

  • 15 November 2016 - 08:40

    Lau:

    Hoi Julia
    Was net te laat voor je beloproep
    Mooi reisverslag, en de regen is jammer voor de trip
    Hopelijk is het in NZ beter
    Pap


  • 15 November 2016 - 11:58

    Mini:

    Hoi Julia ,wat kun je toch prachtig vertellen . Zo te lezen is het echt de reis die je graag wou doen. Geniet er van het is zo 8 december. Liefs Mini

  • 16 November 2016 - 16:43

    Rita:

    Ha Julia,
    jij maakt er elke keer een ware belefenis van !
    Hopelijk lukt het om je reissschema zo goed mogelijk te kunnen vervolgen.
    Liefs mama xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Julia

Actief sinds 06 Sept. 2016
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 5747

Voorgaande reizen:

07 September 2016 - 07 December 2016

Julia op reis!

Landen bezocht: