Where the rainforest meets the reef. - Reisverslag uit Cairns, Australië van Julia - WaarBenJij.nu Where the rainforest meets the reef. - Reisverslag uit Cairns, Australië van Julia - WaarBenJij.nu

Where the rainforest meets the reef.

Blijf op de hoogte en volg Julia

10 Oktober 2016 | Australië, Cairns

Hoi!

Speciaal voor wie zich verveelt of zich af vraagt wat ik allemaal uitspook een extra lang verhaal!

De vorige keer eindigde ik mijn verhaal bij Town of 1770. Een plaatsje waar ik bewust stopte voor een speciale tour: scooter roo. Het concept van deze tour is niet zo ingewikkeld: bouw enkele scooters om totdat ze er uit zien als een motor, geef iedereen een leren jack en het succes is gegarandeerd. Met een groepje van zo'n 20 personen reden we over de wegen van Australië, wat toch ook wel weer een super stoer gevoel gaf! Dat de scooters maar 60km per uur konden rijden en het er voor echte motorrijders waarschijnlijk belachelijk uit zag laten we maar even achterwege ;-) Onderweg hebben we diverse stops gemaakt en onder andere vele wilde kangoeroes gespot! Een hele leuke dag dus, bedankt voor de tip Lisa :-) Die avond vertrok ik met de nachtbus naar Airlie Beach. Vanuit Airlie Beach had ik een tweedaagse tour geboekt naar the Whitsunday Islands. Deze tour was echt het hoogtepunt van mijn reis tot nu toe. De eerste dag zeilden we tussen de tientalle eilanden richting whitehaven beach, werkelijk het mooiste eiland dat ik ooit heb gezien. Nadat we dit eiland hadden bezocht, zeilden we verder naar een plek waar we de boot zouden verankeren en we de nacht (natuurlijk op de boot) zouden doorbrengen. Na een gezellige avond vertrokken we de volgende dag naar een volgende locatie. Tijd om te gaan snorkelen in het Great Barrier Reef! Voor mij was het de eerste keer dat ik zou gaan snorkelen en ik heb dan ook aardig wat water gehapt (lachen onder water met een duikbril + snorkel op is niet echt een succes). Maar desondanks heb ik echt genoten van het mooie rif en de vele mooie vissen. In de middag mocht je kiezen wat je wilde doen, snorkelen of kajakken. Ik besloot om opnieuw te gaan snorkelen en deze locatie bleek nog mooier te zijn. Helaas was het na het snorkelen alweer tijd om terug te varen naar Airlie Beach. Ik bracht nog een nachtje door in Airlie Beach en vertrok de volgende dag richting Townsville. Toeristen bezoeken dit stadje voornamelijk om de ferry naar Magnetic Island te nemen. Omdat de afgelopen weken zo volgepland waren en alles bij elkaar toch behoorlijk indrukwekkend was geweest, besloot ik om het eiland links te laten liggen en even lekker te niksen in Townsville.
Aangezien er in Townsville niet zoveel te zien is, was het voor mij ook niet zo moeilijk om deze rust te nemen. De tijd in Townsville bestond dan ook voornamelijk uit uren zitten op het strand en genieten van het uitzicht en het niks doen. Ik geniet echt enorm van het reizen en de mooie locaties, maar het continu reizen, plaatsen bezoeken en alles zelf regelen kost best wel wat energie. Na 2 dagen rust besloot ik mijn weg richting het Noorden te vervolgen. De bus zou om 06:45 uur vertrekken en ik zou om 12:45 uur aankomen in Cairns. Behoorlijk vroeg, maar anders zou ik pas laat in de avond in Cairns aankomen. Toen ik om 06:00 uur uit wilde checken, wees de portier me er lachend op dat de klok was verzet en het pas 05:00 uur was. Hij vertelde me dat al 3 personen me waren voorgegaan en dat het dus vast wel gezellig zou zijn bij de bushalte. Eenmaal daar bleek ik inderdaad niet de enige te zijn. Als je dan ondertussen vanuit Nederland allerlei berichten ontvangt over een van je vriendinnen die stiekem een huwelijk heeft gepland en plotseling getrouwd blijkt te zijn vliegt de tijd wel voorbij ;-). Terwijl ik eenmaal in de bus nog vol verbazing was over de eerder ontvangen berichten en genoot van het mooie uitzicht, bleek ik een uur eerder dan gepland al in Cairns te zijn. Lekker verwarrend, die verschillende tijdzones hier. Ik zou in totaal 1,5 week in Cairns doorbrengen, voordat ik een vlucht zou hebben richting Alice Springs. Heerlijk om eens wat langer op 1 plek te blijven en om niet steeds je backpack in en uit te hoeven pakken. Ik besloot om 3 tours te boeken en om de rest van de dagen niets te plannen. De eerste tour bestond uit snorkelen. Opnieuw met de boot naar het Great Barrier Reef en dit keer onder andere clownsvissen, naaldvissen en een op een haai lijkende vis gespot (waarvan ik de naam ben vergeten). Daarnaast als hoogtepunt 5x een schildpad gezien! De tweede tour bestond uit een tweedaagse trip naar Cape Tribulation/het Daintree rainforest. Bijzonder omdat dit regenwoud (het oudste ter wereld) aan het Great Barrier Reef grenst en beiden op de werelderfgoedlijst staan. Daarnaast gaat er van/naat Cape Tribulation geen openbaar vervoer en eindigt hier de verharde weg naar het Noorden. Maar voordat we in Cape Tribulation waren, stopten we bij Mossmans Gorge, waar we een korte aboriginal ceremonie bijwoonden. Na een frisse duik in het water vervolgden we onze weg.
Op naar de Daintree river om krokodillen te spotten. Ondanks het feit dat deze rivier vol met krokodillen blijkt te zitten, is het nog niet zo makkelijk om ze ook daadwerkelijk te vinden. Maar we hadden geluk en hebben in totaal 3 krokodillen gespot! Inmiddels was de middag aangebroken en omdat ik een overnachting in Cape Tribulation had geboekt, zou ik pas de dag daarna deelnemen aan het tweede gedeelte van de tour. Het was mijn plan om die middag zelf op pad te gaan en lekker wat te gaan wandelen, maar na horrorverhalen over krokodillen die mensen hadden opgegeten, bomen die voor een jaar aan pijn kunnen zorgen als je ze aanraakt en natuurlijk de cassowarys (op struisvogel lijkende vogels van 2 meter lang die mensen kunnen doden), besloot ik om deze plannen te wijzigen en deel te nemen aan een georganiseerde beachwalk. De gids wist enorm veel te vertellen over de flora en fauna van het land en hij zou dan ook zeker niet misstaan in Expeditie Robinson. Na deze wandeling genoot ik op het rustige strand van de zonsondergang, om vervolgens met mijn roommates wat drankjes te drinken in de bar. De volgende dag genoot ik opnieuw van de rustige omgeving. Dat is tevens ook hetgene wat deze plek zo bijzonder maakt, er zijn nauwelijks mensen te bekennen en ook de slaaplocatie begaf zich midden in het regenwoud. Ik heb tijdens mijn verblijf in het regenwoud dan ook aardig wat enge/gevaarlijke spinnen en een ander eng beest gespot (zie foto, een soort hagedis van ruim 1 meter lang. Volgens mij noemen ze dat hier een dragon maar google neemt me niet serieus wanneer ik dat intyp). Die middag werd ik weer opgepikt voor het tweede deel van de tour en bezochten we onder andere een ander deel van het regenwoud, een loukoutpoint en de locale ijsboerin, die ijs maakt van ingrediënten die afkomstig zijn uit het regenwoud. Na een terugrit over de (volgens de gids) tweede mooiste weg van Australië, kwamen we rond de avond weer aan in Cairns. De derde tour bestond uit het bezoeken van - en zwemmen in/onder/achter - diverse watervallen. Een leuke dag en aan het eind van de dag hebben we ook nog een vogelbekdier gezien.

Vandaag is mijn laatste dag in Cairns. Morgen neem ik het vliegtuig naar Alice Springs, waar ik een zesdaagse tour heb geboekt richting Adelaide. Ik ben benieuwd!

  • 10 Oktober 2016 - 08:57

    Veerle:

    Zo cool allemaal Julia! Ben benieuwd hoe je Adelaide gaat vinden, die staat bij mij hoog op de lijst als we ooit naar Australië gaan :-). Geniet ervan!

  • 10 Oktober 2016 - 09:45

    Karlijn:

    Perry het vogelbekdier.. ik ben jaloers!!
    Klinkt allemaal heel goed.

  • 10 Oktober 2016 - 10:17

    Cindy (Maas :)!) :

    Wat een avonturen Juul! Het klinkt echt super! Geniet van je tijd daar! Je wordt hier gemist! Maar knuffelen kunnen we nog genoeg als je terug bent! XXX

  • 10 Oktober 2016 - 16:31

    Rita:

    Hèhè... jou schrijfstijl leest zo heerlijk dromerig weg :)
    Je kan zo een boek gaan schrijven !
    Mooi om zo lekker je eigen ding te doen en Australië te beleven !

    Liefs mama xx

  • 11 Oktober 2016 - 21:12

    Lau:

    HA jULIA

    Weer een mooi verhaal uit het verre Australie, je bent toch maar een bofkont
    Goed dat je er de rustpauzes tussen neemt

    groeten pap

  • 14 Oktober 2016 - 13:07

    Stella:

    Wauw Juul wat heb je toch weer een hoop prachtige dingen gezien!
    Enjoy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Julia

Actief sinds 06 Sept. 2016
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 5744

Voorgaande reizen:

07 September 2016 - 07 December 2016

Julia op reis!

Landen bezocht: